Ağız kuruluğu, nedenleri ve dikkat edilmesi gerekenler

Tükürük;

Tükürük salgısının birçok görevi vardır. Antibakteriyel etkiye sahiptir. Ağız içinin nemli, kalmasını ve ph dengesini sağlar. Tükürük besinlerin sindirilmesine yardımcı olur, dişleri çürümekten korur, çiğneme ve yutmaya yardımcı olur.

Ağız kuruluğu, tükürük salgısının azalması sonucu olur. Ağız kuruluğu ciddi sorunlara sebep olur.

Sebepleri;

- Kadınlarda menopoz döneminde hormonal dengenin değişmesi

- Bazı hastalıklar: astım, böbrek yetmezliği, tiroid hastalıkları, romatizma hastalıkları, sjögren sendromu, bağışıklık sistemi hastalıkları, hormonal bozukluklar(diabet),

- Sıvı ve yumuşak gıdalar ağırlıklı beslenme tarzı çiğneme kabiliyetini azaltır, buna bağlı olarak tükürük akışı azalır.

- Ağız solunumu yapanlar

- B vitamini eksikliği

- Radyoterapi ve kemoterapi

- Bazı kullanılan ilaçlar: depresanlar, diüretikler, tansiyon ilaçları, antihistaminikler, burun açıcılar, ağrı kesiciler…)

- Kafeinli ve alkollü içecekler

Belirtileri;

- Dilde yanma hissi

- Kuru yiyecekleri yemede güçlük çekme

- Konuşma zorluğu

- Sıkça susama

- Dudaklarda çatlama ve kuruluk

- Kötü ağız kokusu

- Aft

- Burunda ve boğazda kuruma

- Tat almada bozukluk

Ağız kuruluğunda oluşabilecek problemler;

- Bakteri plağı daha kolay tutunur. Bu nedenle dişeti hastalıkları ve çürük oluşumu daha kolay meydana gelir.

- Hareketli protez kullanan hastalarda sık sık mukoza irritasyonları, çatlama ve ülserasyonlar oluşur.

Nasıl tedavi edilir?;

Ağız kuruluğu kullanılan bir ilaçtan kaynaklanıyorsa doktorunuz ilacınızı veya dozajı değiştirebilir. Tükürük bezinden kaynaklanan bir sorun var ise doktorunuz tükürük bezlerinizin daha iyi çalışmasını sağlayan bir ilaç verebilir

Ağız kuruluğunuz geçene kadar ağzınızı bazı metotlarla nemlendirebilirsiniz. Yapay tükürük kullanımı, varsa protezlerin hijyeninin kontrolü, beslenme alışkanlıklarına dikkat edilmesi önemlidir.

Şekersiz sakız çiğnenmesi, şekersiz sert şekerlerin emilmesi, tütün ve alkol kullanımının azaltılması dikkat edilecek diğer yöntemlerdir. Baharatlı yiyeceklerin kuru ağızlarda ağrıya neden olacağı unutulmamalıdır.

Sık sık su içilmeli ve de dişleri korumak için florlu macun, jel ve gargara kullanılmalıdır. Bileşiminde alkol bulunan ağız bakım ürünlerinden kaçınmak gerekir.