Nihayet ateşkes çağrısı

BM Güvenlik Konseyi, nihayet Gazze'de acil ve kalıcı ateşkes sağlanması çağrısında bulunmaya karar verdi.

BM Güvenlik Konseyi, Gazze'de acil ve kalıcı ateşkes sağlanması çağrısında bulunan karar tasarısını kabul etti. BM Genel Sekreteri Ban Ki-mun'un da katıldığı, dönem başkanı Fransa'nın Dışişleri Bakanı Bernard Kouchner'in başkanlık ettiği konsey toplantısında yapılan oylamada, karar tasarısı kabul edildi. Türkiye'nin de aralarında bulunduğu 15 üyeli konsey üyelerinin 14'ü Gazze'de ''acil, kalıcı ve taraflar tarafından tamamıyla uyulacak ve İsrail birliklerinin Gazze'den tamamıyla çıkmalarının yolunu açacak ateşkes'' çağrısında bulunan karar tasarısına ''evet'' oyu verdiler. ABD ise oylamada çekimser oy kullandı. Oylamada ABD'yi, Dışişleri Bakanı Condoleezza Rice temsil etti. Güvenlik Konseyi geçici üyeliği bu yıl başında başlayan Türkiye, konseyde üye olarak 48 yıl aradan sonra ilk kez oy kullandı. Türkiye'yi toplantıda Dışişleri Bakanı Ali Babacan temsil etti. İngiltere tarafından sunulan ve kabul edilen karar tasarısında, Gazze'de derinleşen insani krizden ve şiddet olaylarından büyük endişe duyulduğu belirtilerek, gıda, akaryakıt ve tıbbi malzemeleri de içeren insani yardımın engelle karşılaşmadan Gazze'ye ulaşması, dağıtılması öngörülüyor ve BM ülkelerinin Gazze'deki insani ve ekonomik durumun düzelmesi için yürütülen uluslararası çabaları desteklemeleri isteniyor. Sivillere yönelik tüm şiddet ve terör eylemlerinin kınandığı kararda, kalıcı ateşkes ve sukuneti sağlamak için Gazze'ye yasadışı silahların ve mühimmatın girişinin önlenmesi ve İsrail-Gazze arasındaki geçiş noktalarının da yeniden açılması yönünde düzenlemeler yapılması için üye ülkelerin çabalarını yoğunlaştırmaları isteniyor. Kararda İsrail-Filistin sorununun ancak barışçıl yollarla çözülebileceği, iki devletli çözümün gerekli olduğu belirtilip, bu yönde tarafların ve uluslararası toplumun, ''İsrail ve Filistin'in iki demokratik ülke olarak yanyana ve barış içinde, güvenli ve tanınmış sınırlar içinde yaşamalarını öngören bir vizyonu temel alan kapsamlı bir barışa yönelik çabalarını acilen yeniden başlatmaları gerektiği'' de vurgulanıyor. BM Güvenlik Konseyi'nin kararları, uluslararası hukukta bağlayıcı nitelik taşıyor.