Kurbanla gelen hastalıklara dikkat

Hayvanlardan insanlara hastalık geçme sıklığı, Kurban Bayramı'nda yüzde 30 artıyor.

Trakya Bölge Veteriner Hekimler Odası Başkanı Dr. Erdal İlgü, ''Hayvanlardan insanlara hastalıkların geçme sıklığı, Kurban Bayramı'nda yüzde 30 oranında artmaktadır'' dedi.

Dr. İlgü, yaptığı açıklamada, Kurban Bayramı'nda halkın, alacağı kurbanlık hayvanın görüntüsünün sağlıklı ve canlı olmasına dikkat etmesi gerektiğini, kurbanlık hayvanlar için düzenlenen veteriner sağlık raporu ve menşe şahadetnamesi ile büyükbaş hayvanların kulak küpesi olup almadığını, gebe, yeni doğum yapmış, çok zayıf, durgun ve halsiz hayvanlar olmamasına dikkat edilmesi gerektiğini söyledi.

Hayvanlardan insanlara geçen 200'den fazla hastalık bulunduğunu bildiren Dr. İlgü, şöyle konuştu:

"Bu hastalıklara örnek olarak tüberküloz, brucella, şarbon, toksoplazma, tentyazis, kist hidatiki verebiliriz. Hayvanlardan insanlara hastalıkların geçme sıklığı, Kurban Bayramı'nda yüzde 30 oranında artmaktadır. Her yıl 500-600 bin büyükbaş ve 1,5-2 milyon küçükbaş hayvanın kesildiği Kurban Bayramı'nın dini, sosyal, ekonomik boyutunun yanı sıra halk sağlığı boyutuna dikkat edilmelidir. Gıda zehirlenmelerinin ve gıdalardan bulaşan hastalıkların yüzde 90'ı hayvansal kökenli gıdalardan olmaktadır. Bunlardan korunulması için kesimin ruhsatlı mezbaha ve kombinelerde veya belediyelerin belirlediği geçici kesim yerlerinde yapılması, hayvanların veteriner hekim tarafından kesim öncesi ve sonrası muayene edilmesi gerekmektedir."

Kesimde hijyen

Kurbanlık kesenlerin portör (taşıyıcı) muayenelerinin yapılmış olması ve temizlik kurallarına uyması gerektiğini ifade eden İlgü, ''Kesici de kendisine hastalık bulaştırmamak için eldiven, çizme giymeli, hijyen kurallarına uymalıdır. Kesim sonrası ortaya çıkan atıklar ve hastalıklı sakatatlar, mezbaha ve kombinalarda yakma fırınları varsa yakılmalı, yoksa derin çukurlar açılıp üzerleri sönmemiş kireçle örtülüp kapatılmalı. Aksi takdirde hastalıkların yayılmasına yol açmış oluruz'' diye konuştu.

Kesilen hayvanın kanının iyice akıtılması gerektiğini söyleyen İlgü, şunları kaydetti:

"Kanı yeterince akıtılmayan hayvanların etleri mikroorganizmaların üremesine uygun bir ortam olması nedeniyle çabuk bozulacaktır. Kesilen hayvanların en az 24 saat 4 derece sıcaklıkta bekletilmesi etin olgunlaşması açısından önemlidir. Yeni kesilmiş etlerin hemen tüketilmesi, etin olgunlaşmaması nedeniyle sindirimi zorlaştıracaktır."