Dental Enzimlerin, Dentin - Resin Bağlarının Bozulmasındaki Etkisi Nedir?

Genel Bilgiler: Asitle aşındırılıp durulanan adezyon sistemler, resin bağların dayanıklılığını etkileyen dental enzimleri harekete geçirebilir.

İncelenen Makale: De Munck J,Van den Sten PE,et al.Inhibition of Enzymatic Degradation of Adhesive-Dentin Interfaces.J Dent Res 2009;88 (December):1101-1106
Hedef: İki adımda asitle aşındırılmış adezyonun (Clearfil SE Bond) ve üç adımda asitle aşındırılmış adezyonun (OptiBondFL) andojen enzimatik bağ bozunmasını göstermek ve  andojen enzim inhibitörlerinin bu tarz bozunmaları yakalayıp yakalayamadığına karar vermek.
Metotlar: Azı dişinden küçük bir parça koronal dentin alındı ve toz haline getirildi. Kimyasal tekniklerle alınan parçanın üzerindeki enzimler ayrıştırıldı. Serbest enzimler %35 fosforik asitle karıştırılarak değerlendirildi (3 aşamadan ilki ya da kendiliğinden asitle aşındırma işleminin ilk basamağı). Diğer azı dişlerinin orta koronal dentin yüzeyi, orta pütürlü elmas ile donatıldı. Kompozit, üreticinin önerisi dâhilinde 2 adezyon kullanılarak bu yüzeye bağlandı. Bu 2 adezyon kapsülleri spesifik olmayan matris metaloproteinaz (MMP) inhibitörü klorheksidin ile karıştırılarak modifiye edildi. Örnekler mikro gerilimli bağ gücü (MTBS) testinden ayrılmadan önce 1 hafta, 3 ay, 6 ay ve 12 ay süreyle saklandı.
Sonuçlar: Clearfil SE bağı mikro gerilimli bağ gücü zamanla belirgin şekilde azaldı. Kapsüllere klorheksidin eklenmesi başlangıçtaki bağ gücünü etkilemedi fakat zamana bağlı olarak bağın gücündeki azalmayı da önleyemedi. OptiBond FL mikro gerilimli bağ gücü de Clearfil SE testinin sonuncunda gözlendiği gibi zamanla azaldı. 12 ayın sonunda, Klorheksidin ile modifiye edilmiş bağın gücü  modifiye edilmeyen bağa göre daha yüksekti ama istatistiksel olarak belirgin bir farklılığa rastlanmadı.
Sonuç: Asitle aşındırılıp durulanan adezyon sistemler, resin bağların dayanıklılığını etkileyen dental enzimleri harekete geçirebilmektedirler.
Araştırmacının Yorumları: Bu araştırmada kullanılan bazı metodolojiler benim uzmanlık alanımın ötesindeydi, yani bu demek oluyor ki çalışmanın bazı detaylarını gözlemlemiş bulunamamaktayım. Fakat, konuyla alakalı klinik pek çok noktayı özetleyebilirim. Asit ile aşındırılıp durulanan adezyon sistemlerin dentinin içinde zaten bulunan spesifik bazı enzimleri açığa çıkardığını ve bu enzimlerin resin bağının daha uzun sürede bozunmasını sağladığını gösteren pek çok araştırmaya rastlanabilir. Clearfil SE bağı gibi kendiliğinden asitle aşınmış bağlar çalışmayı tamamlamada yeterli değildir. Klorohegsidin gibi enzim inhibitörleri enzimlerin çalışmasını engellemiş olabilir ve bağların korunmasına sebep olmuş olabilir.
İnceleyen: Edvard J. Swift, Jr, DMD, MS
E-Mail: jan.demunck@med.kuleuven.be