Diş İmplantları

Amaç, dişleri kesmeden, eksikliklerini gidermektir.

Hazırlayanlar:

Diş Hekimi Dr Barış ÜNLÜ, Ortodonti Uzmanı;

Diş Hekimi Mert BÖRÜ;

Diş Hekimi Dr Evren ÜNER,Çene Cerrahı

Dişhekimliğinde, implantların kullanılmaya başlanması ile ağızdaki mevcut dişlerde herhangi bir kesim işlemi uygulanmadan, diş eksikliklerinin giderilmesi sağlanmıştır. Sabit (köprü) ya da hareketli (takıp çıkartılan) protezlerle diş eksiklerinin doldurulması basit bir yöntem gibi gözükse de, sağlıklı olan doğal dişlerden kesim yapılması en önemli dezavantajıdır. Özellikle hareketli protez kullanan hastalarda, en iyi protez bile çiğneme sırasında sorun yaratır. Protezin en küçük oynaması bile altına gıda dolmasına, ağız dokusunda vuruk diye isimlendirdiğimiz yaralanmalara neden olur. İmplant Materyali ve Doku Uyumu İmplantlar, titanyum materyallerden yapılırlar. Son derece doku dostudur, vücutla biyolojik ve fizyolojik uyumu çok iyidir. Alerjik olmayan bir materyaldir. Canlı bir madde olmadığı için doku ve organ implantasyonunda olduğu gibi antijen-antikor reaksiyonu oluşmaz, dolayısıyla vücudun kabul etmemesi ya da reddi diye bir durum söz konusu olamaz. Son yıllarda implant yüzey ve formunda yapılan yenilikler sayesinde, başarı oranı %96 gibi oldukça yüksek bir orana çıkmış ve kullanımı oldukça artmıştır. İmplantın Hastaya Uygulanması Nasıldır? İmplantasyon için, üst yaş sınırı yoktur. Alt yaş sınırı genellikle daimi dişlerin sürmesinin ve büyüme gelişmenin tamamlandığı dönem sonrasıdır. Öncelikle hastanın hekim tarafından ayrıntılı klinik ve radyolojik muayenesi yapılır. Hastanın kontrol edilemeyen sistemik hastalıklar (kontrolsüz diyabet, kanama bozuklukları, yüksek dozda radyasyon alımı gibi), aşırı sigara kullanımı, yetersiz ağız hijyeni varsa bu tip hastalara implant yapmak riskli olur, bu nedenle yapılmaması daha uygundur. Radyolojik inceleme ile kemik yüksekliği ve genişliği ölçülerek uygun boy ve çapta implantın seçimi yapılır. Eğer çeşitli nedenlerle yıkılmış bir kemik yapı varsa, bu bölgelere kemik yapımını artırıcı ve yükseltici cerrahi işlemlere geçilir. Bu nokta da hastaya bilgi verilerek uygulama ve yöntem hakkında bilgi verilir. Operasyon lokal anestezi altında yapılır, bir yirmi yaş diş çekiminden çok daha kolay bir işlemdir. Çene kemiklerinde yerleştireceğimiz implantın boyuna ve çapına uygun soket (yuva) hazırlanır ve implantlar yerleştirilir. Hiçbir zaman bir vurma çakma işlemi yoktur, minimal kuvvetlerle uygulama yapılır ve hasta cerrahi işlem sırasında ve sonrasında ağrı hissetmez. İyileşme döneminde (1-2 gün) ağrı kesicilerle, oluşacak ağrı çok rahatlıkla giderilir. Eskiden alt çene için 3 ay üst çene için 6 ay olan süre artık 1,5 aya kadar inmiştir.(bazı özel durumlar hariç). Hemen yükleme ya da erken yükleme olarak tanımlanan bu prosedür toplam protez süresini 2 aya kadar indirmektedir. İmplant-kemik birleşmesini takiben protez aşamasına geçilir. İmplantın Başarısı Artık günümüzde implantın sadece kısa dönem değil uzun dönem başarısı da ispatlanmıştır. Doğru bir cerrahi planlama ve bu işte uzmanlaşmış cerrah tarafından yapılan implantların uzun dönem takiplerinde hiçbir sorunla karşılaşılmamaktadır. Hastaya düşen görev ise ağız hijyenine özen göstermesi ve rutin kontrollerine gelmesidir. Bu kadar avantajı olan bu uygulamanın maliyeti, alternatifi olan protez uygulamalarına göre yüksek değildir. Hele ki ağızdaki mevcut dişlerde hiçbir kesim işlemi yapılmayacağı düşünülürse, ödenecek rakamı fazlasıyla karşılayacaktır.

Kaynak: www.ortodontist.com