Diş Çekimi Tedavileri Ark Genişliğini Etkiliyor mu?

Genel Bilgiler: Diş çekimlerini kapsayan ortodonti tedavileri dental arkları daraltmamaktadır.

İncelenen Makale: Akyalçin S, Erdinç AE, et al. Do Long-Term Changes in Relative Maxillary Arch Width Affect Buccal-Corridor Ratios in Extraction and Nanoextraction Treatment? Am J Orthod Dentofacial Orthop 2011; 139 (March): 356-361.

Geçmiş Deneyimler: Bukkal koridorların artmasını istemiyorsanız, diş çekimini kapsayan bir tedavi planından kaçınmanız mı gereklidir? Ark genişliği ile diş çekimini kapsayan ve diş çekimini kapsamayan tedaviler arasında herhangi bir ilişki bulunmakta mıdır?

Amaç: Küçük azı dişi çekimi ile tedavi edilen ve edilmeyen ortodonti hastalarında uzun vadede ark genişliğindeki değişimleri değerlendirmeye almak ve bukkal koridor oranları için potansiyel bir bağlantı sağlamak.

Katılımcılar: Sınıf I maloklüzyona sahip ortodonti hastalarına ait 34 adet diş çekimi yapılan ve 32 diş çekimi yapılmayan alçı modeller araştırma topluluğu dâhilinde incelendi.

Metotlar: Her iki hasta grubundan da tedavi öncesinde, tedavinin sonunda ve yaklaşık olarak tedaviden 5 yıl sonra alçı örnekler alındı. Transvers ark genişliği değişimleri anatomik detaylara dayalı olarak üç farklı derinlikte ölçüldü. Anterior, orta ve posterior bölgedeki ark değişimleri her iki grup için de üç farklı zaman periyodunda istatistiksel olarak analiz edildi.

Araştırmanın Sonuçları: Tüm maksiler ark genişlik ölçüleri diş terapisinin sonrasında ve retensiyon sonrası takip periyodunda stabil kaldı. Tedavinin bir sonucu olarak, diş çekimi yapılmayan grupta tüm ark genişlik değerleri önemli artışlar gösterdi. Retensiyon sonrası periyotta diş çekimi yapılmayan grupta, tüm üç ark ölçümü düşüşler gösterdi ancak yalnızca posterior genişlikteki düşüş ciddi sayılabilir düzeydeydi.

Sonuçlar: Diş çekimlerini kapsayan tedaviler, daha dar bir arka sahip olunmasına neden olmamaktadır. Araştırmacının

Yorumları: Diş çekimi terapileri ve ark genişliğindeki değişimler arasında birçok kavram yanılgısı bulunmaktadır. Bunun olası olduğu söylenebilir çünkü diş çekimi tedavisi sırasında birinci azı dişleri mesial yönde hareket etmekte ve böylece dental arkta daha dar kısmına yönelmiş olmaktadırlar. Bu sırada onları ölçümlediğinizde arkın genişliğinde düşüşle karşılaşırsınız. Bu değişim de basit olarak daralan bir arktan değil, dental ark içerisindeki pozisyon değişiminden ileri gelmektedir. Araştırmada diş çekimini kapsayan vakalarda ortaya konan genişleme eğilimi şaşırtıcı olmamalıdır zira bu vakalar başlangıçta da çapraşıklığa sahiptiler (ya da daha önce açıkça tedavi edilmemişlerdi), dolayısıyla çapraşıklığı çözüme ulaştırmada tek yol genişletmenin pozisyon boyunca yapılması olmaktadır.

Araştırmacı: John S. Casko, DDS, MS, PhD

Email: sercan.akyalcin@uth.tme.edu