Yaşlanan nüfus ve dişhekimliği pratiği

2015 yılında yaşlanan nüfusun bakımı için yeterli sayıda doktor bulunamayabilir, bu aynı zamanda diş hekimlerinin baktığı nüfus için de doğru olabilir.

Oral uyanık sedasyon adayının preoperatif değerlendirmesi bir bütün olarak genel nüfusta meydana gelen değişiklikleri yansıtmalıdır. Bu değişikliklerin bazıları nelerdir ve bunun sedasyon diş hekimi açısından önemi nedir?

Bu soruyu cevaplamanın en kolay yolu nüfus istatistiklerini inceleyen ve çok geniş bilgiye sahip akademisyen Taylor Thompson tarafından yazılan “1946-64 Doğumlular Geliyor” adındaki başmakaleyi incelemektir. Yazar 1946-64 doğumluların yaşlanması ile birlikte önceden yapılan bütün tıbbi bakım öngörülerinin değiştirilmesi gerekeceğini belirtiyor. 2015 yılında yaşlanan nüfusun bakımı için yeterli sayıda doktor olmayacağını öngörüyor. Maalesef bu öngörü aynı zamanda diş hekimlerinin baktığı nüfus için de geçerli olacaktır. Hastalar büyük olasılıkla daha yaşlı olacaktır. Diş yapılarını korumak isteyecek ve çok sayıda tıbbi problemi de birlikte getirecektir ve yapılması gereken işlemler çok daha karmaşık olacaktır. Daha genç hastalara kıyasla, yüksek tansiyon, diyabet ve astım gibi tıbbi problemlere sahip daha yaşlı hastalar sedasyon dişçiliği isteyecektir. Preoperatif görüş açısından, eşzamanlı hastalıkları ile yakından ilgilenmeniz ve sedasyonu düşünmeden önce bütün bu unsurları göz önüne almanız gerekecektir.

Sedasyondan önce hastayı preoperatif olarak değerlendirirken daha çok sayıda tıbbi koşula sahip olan bu hastalar için, hastanın son tıbbi değerlendirmesi ile yaklaşan sedasyon randevusu arasındaki zaman süresi ile ilgili olarak bazı öneriler bulunmaktadır. Doktora hiç gitmemiş bir hasta herhangi bir hastalığa sahip olup olmadığını bilmediği için büyük olasılıkla herhangi bir tıbbi problem bildirmeyecektir. Denklemin önemli olan kısmı ise sedasyon ihtimalini değerlendirmeden önce yaşlı hastaların güncel tıbbi bir değerlendirmeye sahip olmasını sağlamaktır. Halihazırdaki sağlık durumunu tam olarak bilmeniz gerekir ve hastanın yaşına bağlı olarak biraz açık kapı bırakabilirsiniz. Hastanın yaşı 60’ı geçtiğinde son altı ay içinde yaptırılmış tıbbi bir inceleme ve güncel ilaç listesinin bulunması zorunludur. Hastanın yaşı 50 ila 60 arasında olduğunda inceleme ve ilaç listesinin bir önceki yıl içinde yapılmış olması gerekir. Hasta 50 yaşın altında ise biraz daha esnek olunabilir. Yine de son 2 ila 3 yıl içinde yaptırdığı tıbbi inceleme bulunmalıdır. Hasta 50’li yaşlarındaysa ve diyabet, yüksek tansiyon, hipolipidemi veya astım gibi rahatsızlığa sahipse veya hasta 60 yaşın üzerindeyse son 6 ila 12 ay içinde yapılmış tıbbi bir incelemeyi elde etmek önemli olacaktır.

Makale Künyesi:

Yazar: Leslie S.T. Fang, MD, PhD

Makale Adı: Aging Baby Boomers Bring Multiple Medical Problems, Complicated Procedures.