Le Fort I Osteotomi Sonrasında Maksiller Sinüs İltihabından Kaçınma

Genel Bilgiler: Le Fort I Osteotomi sonrasında maksiller sinüs iltihabı, vakaların yaklaşık %5’inde ortaya çıkmaktadır.

İncelenen Makale: Pereira-Filho VA, Gabrielli MFR, et al. Incidence of Maxillary Sinusitis Following Le Fort I Osteotomy: Clinical, Radiographic, and Endoscopic Study. J Oral Maxillofac Surg 2011; 69 (February): 346-351.

Geçmiş Deneyimler: Maksiller osteotomi işlemlerinin karmaşık faktörlerinden biri de maksiler sinüs iltihaplarıdır. Eğer bir hasta cerrahi müdahaleden önce sinüs problemlerine sahipse, tabii ki risk de bu yönde artmaktadır. Peki ya hastalar cerrahi işlemden önce sinüs problemlerine sahip değilse, sinüs iltihaplarının maksiller cerrahi süresince ortaya çıkmasının yaygınlığı ne olmaktadır?

Amaç: Yapılan araştırmanın amacı ameliyat öncesinde maxiller sinüs enfeksiyonu olmayan vakalarda Le Forte I kemik ameliyatının öncesinde maksiler sinüs iltihabının yaygınlık oranını belirlemekti.

Araştırma Dizaynı/Katılımcılar: Araştırma kapsamında maxilo-fasiyel cerrahi geçiren 21 hasta değerlendirmeye alındı.

Metotlar: Operasyon geçiren hastalara yapılan anketle , maksiler sinüs iltihabı; radyografiler ve endoskopik değerlendirmeler ile en sık görülen semptomlar belirlendi. Yapılan değerlendirmeler sinüs iltihabının cerrahi prosedürden öncesi 6 ay ve 8 ay sonrasında var olup olmadığını saptamak üzere kullanıldı.

Araştırmanın Sonuçları: Araştırma sonuçlarına bakıldığında, Le Fort I osteotomi sonrasında maksiller sinüs iltihabına asemptomatik vakaların yaklaşık %5’inde rastlandı.

Sonuçlar: Yazarlar, cerrahi müdahaleden önce sinüs problemlerine sahip olabileceğinden şüphelenilen vakalarda, konulan teşhisin doğrulanması ve cerrahi işlemden sonra sinüs enfeksiyonları nedeniyle oluşabilecek komplikasyonları engellenmek için endoskopik değerlendirmenin oldukça yararlı olabileceği sonucuna vardılar.

Araştırmacının Yorumları: Araştırma oldukça ilgi çekiciydi. Anterior açık kapanışın tedavi edilmesi için maksiler cerrahi gerçekleştirdiğim ve sonrasında maksiler sinüs iltihabı geliştiren bir hastam olmuştu ki sanırım yapılan kemik greftinden kaynaklanmıştı. Hastanın cerrahi prosedürden önce maksiler sinüs iltihabına sahip olup olmadığının bilinmesi kesinlikle cerrahın sorumluluğu içerisindedir ve operasyon sonrası daha ciddi bir komplikasyon olmaması için önlemlerin alınması gereklidir.

Araştırmacı: Vincent G. Kokich, Sr, DDS, MSD

Email: lekluppel@hotmail.com