Lateral Açık Kapanışa Sahip Aşırı Derecede Güç Durumdaki Sınıf III Hastasının Cerrahi Müdahale Yapılmaksızın Tedavisi

Genel Bilgiler: Birden fazla diş kaybı yaşamış hastalarda hızlı maksiler genişletme apareyleri ile implantlar sabitleme sağlamak amacıyla kullanılabilir.

İncelenen Makale: Bilodeau JE. Nonsurgical Tx of an Extremely Difficult Class III Patient With a Lateral Openbite Malocclusion. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2011; 140 (December): 861-868.

Geçmiş Deneyimler: İskeletsel Sınıf III ile iddi düzeyde lateral açık kapanışa ve doğuştan çoklu diş kaybına sahip 15.3 yaşındaki bir kız vakanın tedavisini tanımlanması.

Araştırma Dizaynı: Vaka raporu.

Vaka Tartışması: Hasta posterior bir açık kapanışa, çoklu diş kaybına, uç uca anterior oklüzyona ve posterior çapraz kapanışa sahipti. Bu faktörlerden herhangi bir tanesinin varlığı bile ortodonti tedavisini ciddi ölçüde zorlaştırmaktadır; ancak bunların kombinasyonunun tek bir hastada bulunması tedaviyi inanılmaz derecede zor hale getirmektedir. İlk olarak hastaya kombine bir ortodontik cerrahi tedavi planı sunuldu fakat hastanın ebeveynleri katı bir şekilde bu öneriyi reddetti. Üst çenedeki her iki birinci premolar diş de doğuştan gelecek şekilde bulunmamaktaydı ve üst çene köpek dişi maksiler sağ birinci azı dişinin mesial doğrultusuna karşı sürme göstermişti. Bilateral posterior açık kapanışa ek olarak, anterior dişler yalnızca merkezdeki kesici dişlerde uçu uca oklüzyona sahipti. Hastanın, Sınıf III oklüzyon içerisinde bulunan mandibular anterior dişlerini ve premolar dişlerini geri yönde çekmek amacıyla ilk olarak alt çene ikinci premolar dişleri çekildi ve hook-on straight-pull headgear adı verilen başlık kullanıldı. Posterior çapraz kapanışı düzeltmek amacıyla hızlı maksiler genişletme kullanıldı ve bu aparey sabitleme sağlaması amacı ile yerinde bırakılarak birinci azı dişi yönünde olan maksiler sağ köpek dişinin normal bir Sınıf I ilişkisine dönmesi sağlandı. Tüm bunlar başarıyla yerine getirildiğinde, maksiler köpek dişi ile birinci molar diş arasındaki boşluk tek bir implant için çok fazlayken iki implant içinse çok azdı. Bunu düzeltmek amacıyla, maksiler sağ premolar diş bölgesine bir implant yerleştirildi ve entegre olduktan sonra da maksiler sağ birinci molar dişin mesial yönde hareketinin sağlanması için sabitleme aracı olarak kullanıldı. Tedavilerin tamamlanmasının 1 yıl ardından elde edilen kayıtlara bakıldığında, yapılmış yüzsel ve dental düzeltmelerin stabil olduğu ortaya kondu. Sonuçlar: Bu vaka raporunda sunulmuş olan bilgilere bakıldığında, temel biomekanik ve sabitleme ilkelerinin kullanımı ile aşırı derecede zor olan bir kapanış bozuklukluğunun tedavisinde mükemmel sonuçlar elde edilebilmektedir.

Araştırmacının Yorumları: Sizi bu vaka raporu makalesini tüm detaylarıyla okumak konusunda kesinlikle teşvik etmek istiyorum zira raporda var olan ve karşılaşılan aşırı derece zor problemlerin tümünü açıklayabileceğimi sanmıyorum. Tedavi sonuçları olağanüstü görünmekte ve tedavinin ardından gelen 1 yılın sonunda stabil olduğu rapor edilmektedir. Bu vaka raporunda belirtilen herhangi bir problemin varlığında ortodonti tedavisi çok zor bir hale gelebilirken tüm bunların kombinasyonu tedaviyi neredeyse imkansız hale getirebilmektedir.

Araştırmacı: John S. Casko, DDS, MS, PhD

Email: jeb6116@erols.com