Üst Çenede Ön Dişlerin Çapraşıklığının Özgüven İle İlişkisi

Genel Bilgiler: Üst çenede ön dişlerdeki çapraşıklığın kapsamlı bir ortodontik tedavi ile düzeltilmesi genç bayan hastaların duydukları özgüveni önemli oranda geliştirebilmektedir.

İncelenen Makale: Jung M-H. Evaluation of the Effects of the Malocclusion and Orthodontic Treatment on Self-Esteem in an Adolescent Population. Am J Orthod Dentofacial Orthop 21010; 138 (August): 160-166.

Geçmiş Deneyimler: Ebeveynler size çocukları ile ilgili kapsamlı ortodontik tevdilerin ne gibi yararları olduğuyla ilgili bir soru sorduklarında onlara nasıl bir cevap verirdiniz? Çocuklarının özgüvenlerindeki artışın bir yarar olduğunu daha önce önermiş miydiniz?

Amaç: Maloklüzyonun (alt ve üst dişlerin kusurlu kapanışı) ve ortodontik tedavilerin gençlerin özgüvenleri üzerinde ne gibi etkileri olduğunu değerlendirmek.

Katılımcılar: Bu araştırma grubunu yaşları 12 ile 15 arasında değişen 4509 Koreli genç oluşturmaktadır.

Metotlar: Her bir vaka bir ortodontist tarafından incelemeden geçirildi ve yine bu vakaların Rosenberg kendine güven skalaları tamamlandı. Bu vakalar tekrar üst çene alt ve üst diş gruplarına ait çapraşıklık, dudakların dışarı doğru pozisyon alması ver her ikisine de sahip olanlar olarak ayrıldı. Ayrıca, bu vakalar kapsamlı bir ortodontik görenler, daha önce kapsamlı bir ortodontik tedaviyi tamamlayanlar, yalnızca ortodontik aparat alanlar ve daha önce ortodontik bir deneyim yaşamayanlar olarak belirlendi. Hastaların oklüzal ve profil durumları ile kendilerinde hissettikleri özgüvenleri istatistiksel olarak değerlendirildi.

Sonuçlar: Daha önce üst çene ön dişlerinde çapraşıklık bulunan ve sonrasında ortodontik tedavi gören bu yaş grubundaki kızların kedilerine duydukları özgüvenin ciddi bir şekilde arttığı görülmüştür. Erkeklerde ise, tedavisini tamamlayanların kendilerine duydukları özgüvende ciddi bir artış görülmedi ve ne kızlarda ne de erkeklerde ortodontik tedavi süresince bu kişilerin özgüvenlerinde herhangi bir artış olmadı. Ayrıca, hareketli ortodontik tedavi geçiren hastaların özgüvenlerinde bir artış olmadı, yine dışarı doğru konumlanmış dudaklara sahip hastaların da kendilerine duydukları özgüvende bir artış gözlemlenmedi.

Sonuçlar: Üst çene ön dişlerinde çapraşıklığa sahip olan ve sonrasında sabit ortodontik tedavi gören genç yaştaki bayan hastaların kendilerine duydukları özgüvenin arttığı görülmektedir.

Araştırmacının Yorumları: Bu araştırmada kullanılan deney grubunun bu kadar geniş popülasyona sahip olmasından gerçekten çok etkilendim. Üst çene ön dişlerinde çapraşıklığa sahip genç kızların sabit ortodontik tedavisini tamamladıktan sonra kendilerine duydukları özgüvenlerinin artmasına şaşırmadım fakat genç erkeklerin bu konuda özgüvenlerinde herhangi bir artış yaşamamalarına şaşırdığımı belirtmeliyim. Ama yine de en başından bu 2 gruptan yalnızca birinin özgüvenlerinde artış olduğu söylenseydi kesinlikle bu grubun genç kızlar olduğunu söylerdim. Umarım bu araştırmanın sonuçları sabit ortodontik tedavi için bir yeni bir gerekçe olarak görülebilir.

Araştırmacı: John S. Casko, DDS, MS, PhD

EMail: fortit@chol.com