Ağız ve Çevre Dokularda Görülen Aftlar

Aft, epitelyum da oluşan vezikülün patlamasıyla ortaya çıkan ağrılı bir ülserasyondur. Çevresi eritemli, ortası sarı beyaz fibrinle kaplı irritasyonda kanayan ve yumuşak olan lezyonlardır. Keratinize mukoza varlığında ve sigara içenlerde görülme sıklığı düşüktür.

Aftın etyolojisi değişik mikroorganizmalara karsı epitel hücrelerinde gelişen imminolojik reaksiyon olarak tanımlanmaktadır. Bu tür bir reaksiyon gelişebilmesi için mikrooorganizmanın epiteldeki bir defektten içeri girmesi ve kişinin bu reaksiyona yatkınlık göstermesi gerekmektedir. Epitel defektinin olusmasında stres ve buna bağlı parafonksiyonlar, sert gıda tüketimi veya sert diş fırçası, protez ve dişlerin mekanik irritasyonu gibi nedenler etkilidir. Gastrointestinal rahatsızlıklar, mensturasyon gibi hormonal değişiklikler domates patlıcan ceviz gibi bazı yiyeceklerin kimyasal iriitasyonu ve özellikle genetik yatkınlık olusumunu kolaylastıran faktörlerdir.

Sürekli çıkan aftların altında başka sebepler de olabilir. Ağız içinde mi çıkıyorlar sadece? Bacaklarda, kasık bölgesinde tekrarlayan lezyonlar var mı? Gözlerde son dönemde görme bozukluğu oldu mu? Çünkü Behçet hastalığında da bu tür belirtilerle karşılaşılmakta ve ihmal edilmemesi gerekmektedir.

Aftın tedavisi genelde semptomatik olup lokal anestezik ve antiseptik solusyonların kulanımı ile hastanın rahatlaması amaçlanır. Üzeri yapışkan jel ,İle kapatılan tetrasiklin tozu aplikasyonlarında ağrı cok cabuk azalmakta ve epitelizasyon hızlanmaktadır(aft kürü).

Aft söz konusu ise immun sistemdeki direnç düşüşü düşünülerek İmmunex ve Zn capsülleri önerilebilir. Proteze bağlı oluşmuş ise Protefix yara jeli (aft merhemi) önerilebilir.

B vitamin kompleksi kullandırabilir. Çözüm olmasa da bu dönemde ekşi, acı, baharatlı yiyecek içeceklerden uzak durulmalıdır.

Kenakort orabase ve ağız gargaraları ağrıyı azaltmak için kullanılabilir.

Profilaktik olarak düzenli yapılan %1'lik Chloromin-T gargaraları keratinazasyonu arttırarak büyük oranda aftların tekrarlamasını önlemektedir.

Alternatif tıp olarak aft tedavisine baktığımızda her yıl yılda bir defa bir avuç Karadut yemenin aftların oluşmasını azalttığı düşünülmektedir.